Unibuss og Vy Buss skal kjøre buss i Vestre Aker, Nye Asker og Bærum

Administrerende direktør i Unibuss Øystein Svendsen og Regiondirektør i Vy Buss Per Nilsen har signert tre kontrakter for bydel Vestre Aker i Oslo, Bærum og nye Asker kommune med administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

Del på facebook Del på epost

02. mai 2019 kl. 12.30

Emilie Mejlænder

- Det har vært en skarp konkurranse mellom gode operatører, og vi er sikre på at vi nå er et godt skritt videre på veien med å innfri Ruters miljømål der bussflåten skal være fossilfri i løpet av 2020, og utslippsfri i løpet av 2028, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

Ruteområde 1 og 2 (Vestre Aker, Bærum kommune og Nesøya) gikk til Unibuss. Ruteområde 3 (nye Asker kommune som inkluderer Røyken og Hurum, gikk til Vy Buss. Det legges opp til tilbudsforbedring i alle ruteområder med frekvensforbedring på eksisterende linjer. I området som i dag er Røyken og Hurum, er korrespondanse med tog ved Røyken stasjon og buss spesielt i Sætre og Åheim viktig.

Bærum får tre linjer med leddbuss (linjene 130 Sandvika – Skøyen, linje 140 Bekkestua – Skøyen og linje 145 Bekkestua – Fornebu). I løpet av anbudsperioden fases det inn elbusser i alle ruteområdene, men i ulik takt. I ruteområde 1 og 2 vil alle busser være elektriske fra 2025.

I ruteområde 3 starter Vy Buss opp med 18 elektriske regionbusser (klasse 2) som vil kjøre lokalt i Asker. Dette blir en ny busstype som det knyttes store forventninger til. Lading av elbusser vil skje på bussanleggene der planen er å bygge om anleggene til anbudet starter opp.

Foruten elektrisitet vil det i anbudene benyttes HVO som drivstoff og Euro VI motor. Dermed innfrir Ruter sitt miljømål om å være fossilfrie i løpet av 2020.

Vinnerne av kontraktene har gitt det beste tilbudet basert på forholdet mellom tildelingskriteriene pris og kvalitet. Miljøevaluering var en viktig faktor under kvalitetskriteriet. Ruter har i dette tilbudet benyttet en ny modell utviklet av Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT), TØI og Miljødirektoratet for evaluering av miljøegenskaper til bussmateriell og drivstoff.

Det legges opp til bedre forhold for førere og ansatte ved bussanleggene ved at samtlige anlegg oppgraderes og Ruter ønsker også å etablere toalett og pauserom på 24 steder for sjåfører på Ruters kontrakter. Ruter kan imidlertid ikke garantere at alle er på plass til anbudsoppstart.

– Vi er veldig fornøyd med å ha blitt tildelt disse to kontraktene på linjene som går i Vestre Aker og Bærum. Unibuss er en stor aktør i Oslo, hvor vi blant annet satser mye på elektriske busser og nå ser vi frem til å starte disse to kontraktene i det som blir et nytt geografisk område for oss. Utviklingen med elektriske busser er sentral i Unibuss og fra 2025 skal begge kontraktene i Vestre Aker og Bærum kjøres med nullutslippsbusser, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.

-Vi tar nå over busslinjene i nye Asker kommune. Dette blir en spennende kontraktsperiode der vi skal kjøre Norges første elektriske regionbusser (klasse 2), sier regiondirektør i Vy Buss, Per Nilsen.

Den årlige verdien på de tre kontraktene til sammen er anslått å være rundt 600 millioner kroner.

 

Kontaktinformasjon:

Vy Buss: Regiondirektør Per Nilsen: 916 59 650, per.nilsen@vy.no

Unibuss: Kommunikasjonssjef Emilie Mejlænder: 994 75 889, emilie.mejlander@unibuss.no

Ruter: Ruters pressevakt: 4000 1518, presse@ruter.no